Wie kan ons helpen? Raadsels rondom plaatsing en verplaatsing Urilift

Een ‘urilift’ op ons terras? Wie weet waarom? En waarom duurde het zo lang en kostte het zoveel moeite om het te verplaatsen? Tips welkom!

In januari 2008 horen wij voor het eerst het woord Urilift. En vernemen we ook dat dit geweldige openbare toilet op ons toekomstig terras gepland blijkt te zijn.

Direct contact opgenomen met de verantwoordelijke ambtenaren: niets aan te doen! Het alternatief Windsteeg is niet mogelijk: teveel kabels onder de grond (daar staat de urlift nu).

april 2008: De plaatsing wordt uitgesteld tot drie weken voor onze opening, Koninginnedag 2008.

De verplaatsing van de urilift

September 2008: de woordvoerder van de Gemeente zegt toe dat de Urilift verplaatst zal worden nav persvragen hierover

Oktober 2008: er vindt een gesprek plaats met wethouder van Daalen en mevrouw Loovers en twee representanten van Queens. Tijdens dit gesprek blijkt dat er absoluut geen sprake zal zijn van een verplaatsing van de urilift in de nabije toekomst. Er komt een onderzoek naar ondergronds afval (waar ambtenaar Dieleman, verantwoordelijk hiervoor niets vernomen heeft van een gelijktijdige verplaatsing van de urilift).

November 2008:  er vindt een hoorzitting plaats naar aanleiding van het verzoek om planschade. Er is geen wethouder die aan tafel wil plaatsnemen. De hoorzitting gaat niet door.

December 2008:  de tweede hoorzitting vindt plaats met wethouder Hekman en de verantwoordelijke ambtenaar F. Oostendorp. Tijdens dit gesprek kaarten wij aan dat de urilift zonder ons medeweten is geplaatst. En dat onze vergunningen dientengevolge zijn uitgebleven. De ambtenaar die over onze vergunningen gaat, zegt dat het hem spijt, maar hij is vergeten onze vergunningen te verstrekken. Sorry! Maar we krijgen het alsnog z.s.m.. Wel een aangepaste terrasvergunning en een aangepast Horeca vergunning, met allebei beperkte openingstijden.

Januari 2009 t/m 2010: we kaarten het onderwerp ‘hinder van de urilift, verplaatsting van de urilift, herstellen van ons terras, schoonmaken van het terras) regelmatig aan bij dhr. Hein Jaarsma, interim hoofd vergunningen (aangesteld vanwege de grote puinhoop en het grote ziekteverzuim op de afdeling vergunningen). Hij geeft aan het onderwerp in 2009 niet meer te willen bespreken. In 2009 krijgen we er wintertijden bij. Nadat onze terrasvergunning verruimd is tot 01.00 uur en de buren een contract krijgen om de urilift te bedienen, besluit de Gemeente dat de Urilift vanaf 22.00 uur ’s avonds drie maanden lang omhoog gaat. Dit schaadt ons aanzien en onze bedrijfsvoering. We organiseren muziekavonden maar stoppen hiermee vanwege schaamte.

April 2010:  een motie wordt aangenomen waarin bepaald wordt dat de urilift buiten gebruik wordt gesteld.

Juli 2010:  Wethouder Stedelijk Beheer van de BPA, belt ons op met het nieuws dat de urilift weer in gebruik genomen gaat worden. De veiligheid van de stad heeft voorrang. Wij geven aan dat we een nieuw zomerseizoen ingaan met veel beperkingen, een stinkend terras. De urilift zorgt ervoor dat de verhoudingen op de Groenmarkt verslechteren. Immers twee van onze buren bedien(d) en de urilift, te pas en te onpas. Zij lieten hem regelmatig openstaan. Het stinkt. We moeten veel schoonmaken. We starten moeilijk op. Ons terrasmeubilair wordt ook onder gepiest en stuk geslagen.

Juli 2010: we gaan naar de rechter. De eerste keer bij de bestuursrechter. De Gemeente komt ineens met het verhaal dat wij wisten van de komst van de urilift. De vorige eigenaar had ons geinformeerd. Ze stellen een verklaring op, op briefpapier van de Gemeente (dhr. F. Grond: plaatsingsverantwoordelijke). Dhr. Pouw heeft ons geinformeerd. Op vragen van ons wanneer en bewijzen hiervoor (een verzoek WOB), ontvangen wij geen reactie. De rechter geeft aan dat dit een beslissing was en geen besluit. We moeten naar de civiele rechter toe.

Juli 2010:  de civiele rechter geeft aan dat het niet spoedeisend is, en dus geen kort geding waardig. De Gemeente toont aan (middels een vals logboek van Eemfors) dat zij dagelijks in het weekend schoonmaken. Wat niet waar is! We tonen dit aan, maar met terugwerkende kracht kun je een rechter niet meer overtuigen.

September 2010:  opnieuw wordt er een motie ingediend. De motie moet opnieuw want een raadslid stemde per ongeluk voor terwijl hij tegen wilde zijn. Er zijn gelijke stemmen. D66 is opeens tegen, en geeft ook partijdiscipline af. Iedereen moet tegen stemmen. Dit geldt ook voor GroenLinks. PvdA kunnen we met feiten wel overtuigen gelukkig. BPA en VVD zijn gelukkig voor en helpen ons enorm. Ook SP is om. De motie wordt gehaald. Er moet een nieuwe plek worden gevonden. Na afloop in een gesprek met wethouder Stoelinga zegt hij dat het niet zeker is of de motie uitgevoerd zal worden, vanwege de hoge kosten. Het zal in elk geval zeker 14 maanden duren. (NB: wij ontvingen deze week stukken waaruit blijkt dat de omgevingsvergunningsaanvraag in november 2011 heeft plaatsgevonden).

Wij stellen de nieuwe burgemeester aansprakelijk voor de schade aan ons bedrijf. Wij vragen een onderzoek naar het gedrag van de medewerkers.

November 2010: er wordt een onderzoek ingelast naar de beste locatie voor de Urilift. Tendentieuze raadsinformatiebrieven verschijnen. Vol onwaarheden, die de raadsleden moeten beinvloeden.

Februari 2011: mediation vindt plaats. Onderwerp is : ‘weer vertrouwen krijgen in de Gemeente Amersfoort’. De mediation mislukt. Het onderwerp uriliftverplaatsing kan maar niet besproken worden.

Mei 2011: verantwoordelijke ambtenaar A. Arendse besluit weer een nieuwe stap te zetten in het niet-verplaatsen van de urilift. Zij roept een raadspeiling uit. Met wederom informatie wat vol onjuistheden is, probeert ze de raadsleden nu opnieuw te overtuigen. Het gaat economisch slechter met de Gemeente Amersfoort. Zouden zij zich toch niet beter wat andere zaken kunnen veroorloven ipv iets onnozels als een urilift te verplaatsen dat een ondernemer belemmert en benadeelt in de bedrijfsvoering.

Oktober 2011:  de krant maakt een mooi artikel over de verplaatsing van de urilift. Zij bellen de Gemeente op en de Gemeente zegt wederom dat het allerminst zeker is dat de urilift verplaatst gaat worden. De kerk wil niet meewerken, lijkt het.

Januari 2012: de urilift wordt eindelijk verplaatst! Wij merken direct een grote omzetstijging! Het maakt ons het ondernemen een stuk prettiger.

December 2013: diverse keren hebben we de Gemeente moeten bellen. Er ontstaan steeds grote kuilen in ons terras en het is erg gevaarlijk. Mensen vallen er in. Anno december 2013 is het de Gemeente nog steeds niet gelukt om het terras te voegen. Ons terras zit vol met hobbels en kuilen, en ons terrasmeubilair wiebelt heel erg. Het gebeurt regelmatig dat dingen van tafel afvallen over klanten heen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s